جزیره دانش

شیمی- زیست- فیزیک- جغرافی- دین و زندگی-ادبیات...

جزیره دانش

شیمی- زیست- فیزیک- جغرافی- دین و زندگی-ادبیات...

تاریخچه تخم مرغ


اول تخم مرغ به وجود آمد یا مرغ ؟
اگر شما بگویید اول تخم مرغ به وجود آمده است به شما جواب خواهند داد این تخم مرغ از مرغ خارج نشده است و اگر بگویید اول مرغ به وجود آمده است خواهند گفت که این مرغ از تخم مرغ به دنیا نیامده است .
تخم مرغ ، هسته حیات و زندگى است و کاملترین غذایى است که خداوند آفریده است .
در انگلستان کتابى درباره افسانه هاى تخم مرغ منتشر شده است . در این کتاب آن چه راجع به تخم مرغ گفته و نوشته اند جمع آورى گردیده است .
یکى از آن رسوم این است که دهقانان لانکاشیر پوست تخم مرغ را در آتش ‍ نمى اندازند و عقیده دارند اگر کسى پوست تخم مرغ را در آتش نمى اندازند و عقیده دارند اگر کسى پوست تخم مرغ را در آتش اندازد مرغ از تخم کردن مى افتد.
همچنین تخم مرغ را در جویبار و جایى که آب جارى دارد، فرو نمى کنند و عقیده دارند این کار تخم مرغ را خراب مى کند. به هر حال تخم مرغ غذایى کامل است .
از نظر غذاشناسان تخم مرغ یکى از مواد غذایى است که سرشار از مواد حیاتى است و در حجم کمى که دارد همه مواد لازم براى بدن ما را در بر گرفته است زیرا از همین تخم مرغ است که یک پرنده کوچک با تمام اعضاى کامل بدن به وجود مى آید. تخم مرغ به استثناى ویتامین ث داراى تمام ویتامین ها و املاح معدنى و همچنین فسفر و آهن مى باشد ولى از نظر کلسیم زیاد غنى نیست .
زرده تخم مرغ داراى حداکثر عناصر مغذى است ولى سفیده تخم مرغ فقط داراى پروتئین خالص است . چربى تخم مرغ که داراى ازت و فسفر است در تمام زرده آن پخش شده است و داراى ارزش زیادى مخصوصا از نظر لسیتین مى باشد و چنانکه مى دانید و دکتر گیلوردهاوزر غذاشناس نامى براى شما شرح داده است ، لسیتین مقوى سیستم اعصاب است .
تخم مرغ غذاى کاملى است و از نظر ارزش غذایى اگر با گوشت مقایسه کنیم داراى صد در صد مواد غذایى است در حالى که گوشت داراى هشتاد و چهار درصد مواد غذایى است . دو عدد تخم مرغ را اگر بکشیم و وزن آن 115 گرم باشد معادل صد گرم گوشت یا ماهى و یا چهارصد گرم شیر است .
تخم مرغ غذاى رشد بچه ها است و داراى چهار ماده اصلى براى رشد بدن است که آن چهار ماده عبارت از: 1- لسیتین 2 - فسفر 3 - آهن 4 - ویتامین ها است . شما که مادر هستید به بچه هاى خود تخم مرغ بدهید و بگویید تخم مرغهایت را بخور که بزرگ شوى .
تخم مرغ از نظر مواد قندى فقیر است و با اینکه غذاى کاملى است چاق نمى کند و داراى مقدار کمى کالرى است یعنى یک تخم مرغ متوسط داراى 80 کالرى است . تخم مرغ به خوبى و سهولت هضم مى شود و چربى آن به سرعت جذب مى گردد. یک کودک شیرخوار چند ماهه چربیهاى مختلف را به سختى هضم مى کند ولى چربى تخم مرغ را بزودى هضم مى کند.
تخم مرغ باید تازه باشد و خوب پخته باشد اگر کهنه باشد و خوب نپخته باشد هضم آن به کندى صورت مى گیرد و در بعضى اشخاص تولید عوارضى مى کند. بعضى از اشخاص در مقابل تخم مرغ حساسیت دارند و عوارض آن فورا به صورت کهیر، اگزما، خارش پوست شروع مى شود. اینها باید از مصرف تخم مرغ با همه فوایدى که دارد خوددارى کنند. کسانى که کبدى حساس دارند مى توانند تخم مرغ را هضم کنند زیرا تخم مرغ وقتى خورده شود ترشح کیسه صفرا را تقویت مى کند و همین ترشحات باعث هضم تخم مرغ مى شود.
کسانى که از نظر کیسه صفرا کسالت دارند نباید زرده تخم مرغ را بخورند. آنها باید سفیده تخم مرغ زده را به شکل خاگینه و کوکو یا نان شیرینى بخورند.
تخم مرغ براى بچه ها و زنان آبستن یا شیرده و کسانى که کار فکرى مى کنند و ورزشکاران مفید است . اشخاصى که کم خون و ضعیف هستند باید براى تقویت خود تخم مرغ بخورند.
مقدار مصرف تخم مرغ حداکثر شش تخم مرغ است ولى کارگرانى که کارهاى سخت بدنى مى کنند مى توانند در روزه دوازده تخم مرغ بخورند.
تخم مرغ را پانزده روز در تابستان و سه هفته در زمستان به طور متوسط در یخچال مى شود حفظ کرد.
تخم مرغ را اگر با آب بشویید طبقه محافظ آن از بین مى رود و زودتر خراب مى شود. بنابراین تا قبل از مصرف آن را نشویید و دستکارى نکنید. ساده ترین طریقه حفظ تخم مرغ این است که آن را در یک کاغذ بپیچند و در جایى که از جریان هوا محفوظ است نگه دارید یا آنرا در جاى مخصوص ‍ تخم مرغ در یخچال حفظ کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد